Understanding the Anthropocene crisis / Entender la crisis del Antropoceno

Understanding the Anthropocene crisis – where humans have significantly impacted the Earth – means looking at its historical roots and challenges, and requires a profound acknowledgment of perspectives from the Global South. The Anthropocene intricately intertwines with historical processes that have disproportionately affected the Global South. The reverberations of European colonialism and subsequent geopolitical upheavals extend beyond disrupting the landscape management practices of Indigenous and local communities, shaping the stage for contemporary global socioeconomic inequalities. Recognizing the significance of archaeological, historical, and traditional viewpoints from the Global South becomes pivotal for a comprehensive understanding of the Anthropocene crisis, casting light on the enduring impacts of human-environment interactions. We acknowledge the existing disparity in amplifying certain voices in this discourse, often favoring historical power institutions and western languages in academic and non-academic communication. Our project strives to rectify this imbalance by spotlighting and centralizing perspectives often marginalized in the mainstream Anthropocene dialogue. In our project, we focus on research and traditional knowledge in the Global South, including 1) palaeoecological reconstruction, land use, and biodiversity management; 2) Historical roots and contemporary climatic challenges; and 3) traditional heritage protection through just policy making and cultural-heritage integration. We aim to present our collaborative work at COP30 in 2025. In our path to present an assessment report focusing on these and other themes, we extend an open invitation to the Encuentro Internacional de Arqueología Amazónica (EIAA) participants to attend our initiative’s session and join the ongoing discussion.

Website: https://gs-anthropocene.org

Entender la crisis del Antropoceno -en la que los seres humanos han afectado significativamente a la Tierra- implica analizar sus raíces históricas y sus retos, y requiere un profundo reconocimiento de las perspectivas del Sur Global. El Antropoceno se entrelaza intrincadamente con procesos históricos que han afectado desproporcionadamente al Sur Global. Las repercusiones del colonialismo europeo y las posteriores convulsiones geopolíticas no se limitan a perturbar las prácticas de gestión del paisaje de las comunidades indígenas y locales, sino que han sentado las bases de las desigualdades socioeconómicas mundiales contemporáneas. Reconocer la importancia de los puntos de vista arqueológicos, históricos y tradicionales del Sur Global es fundamental para una comprensión global de la crisis del Antropoceno, arrojando luz sobre los impactos duraderos de las interacciones entre el hombre y el medio ambiente. Reconocemos la disparidad existente en la amplificación de ciertas voces en este discurso, que a menudo favorece a las instituciones históricas de poder y a las lenguas occidentales en la comunicación académica y no académica. Nuestro proyecto se esfuerza por rectificar este desequilibrio destacando y centralizando perspectivas a menudo marginadas en el diálogo principal sobre el Antropoceno. En nuestro proyecto, nos centramos en la investigación y los conocimientos tradicionales en el Sur Global, incluyendo 1) la reconstrucción paleoecológica, el uso de la tierra y la gestión de la biodiversidad; 2) las raíces históricas y los desafíos climáticos contemporáneos; y 3) la protección del patrimonio tradicional a través de la elaboración de políticas justas y la integración cultural-patrimonial. Nuestro objetivo es presentar nuestro trabajo de colaboración en la COP30 de 2025. En nuestro camino por presentar un informe de evaluación centrado en estos y otros temas, extendemos una invitación abierta a los participantes del Encuentro Internacional de Arqueología Amazónica (EIAA) para que asistan a la sesión de nuestra iniciativa y se unan al debate en curso.

Sitio web: https://gs-anthropocene.org

Get started

If you want to get a free consultation without any obligations, fill in the form below and we'll get in touch with you.